Inge Kateman (28)

Ingenieur civiele techniek

Werkt bij: Royal Haskoning
Functie: havenplanner
Beroep: ingenieur civiele techniek
Passende opleiding: Civiele Techniek (WO)

Handige eigenschappen om te bezitten

Reislustig, ruimtelijk inzicht, interesse voor vervoer en schepen, nauwkeurig, staat zijn/haar mannetje, flexibel.

Werk en bedrijf

“Ik ben havenontwerper en –planner. Ik werk nu twee jaar bij Royal Haskoning. Ik vond havenontwerp tijdens mijn studie al heel leuk en heb in mijn sollicitatie specifiek naar een gesprek binnen deze afdeling gevraagd. Ik adviseer grote havenbedrijven die bijvoorbeeld een terrein met een kade waar schepen worden gelost en geladen willen bouwen. Dat kan soms een enorme puzzel zijn. Allereerst moet je inventariseren wat een klant wil. Opslag of doorvoer van producten? Hoeveel ton per jaar willen ze behandelen op de terminal? Hoeveel ruimte hebben ze nodig en hoeveel ruimte is er beschikbaar in de haven? Welke constructiematerialen kunnen er gebruikt worden en welke schepen verwachten ze? Dit en meer vragen moeten uitgebreid met de klant afgestemd worden. Op basis hiervan schrijf ik vervolgens een advies. Soms moet ook het hele plan uitgewerkt worden en in sommige gevallen begeleiden we ook de bouw van zo’n terrein.
Royal Haskoning is een architecten-, ingenieurs- en adviesbureau. Vroeger hielden we ons voornamelijk bezig met weg- en waterbouw, maar inmiddels adviseren we ook bedrijven over watermanagement, hebben we een deskundigen op het gebied van milieu, ondersteunen we grote projectbouw en infrastructuur en hebben we eigen architecten in dienst. Ik werk op de afdeling Maritiem.”

Werkzaamheden
“Een project begint altijd met uitgebreid overleg met de klant en een bezoek aan de haven. Die eerste fase vind ik eigenlijk altijd het leukst. Je hebt intensief contact met de klant omdat je moet uitvinden wat er allemaal nodig is. Nadat ik alle benodigde informatie heb verzameld, ga ik schetsen. Vaak eerst met de hand en vervolgens ook in AutoCAD. Dit is een tekenprogramma waarmee je onder meer 3D-tekeningen kunt maken. Als ondergrond gebruik ik meestal een kaart van het gebied. Zo kan ik bepalen waar de kade moet komen en hoe het terrein bereikbaar moet worden, via de weg, het water of het spoor. Vervolgens ga je nadenken waar verschillende functies moeten komen, zoals het kantoor, de opslag, de werkplaatsen. Nadat alles berekend en getekend is, ga je rapporteren. Dan moeten echt de puntjes op de i gezet worden, dat vind ik zelf het minst leuke onderdeel.”

Reizen voor je werk
“Ik ga vaak voor mijn werk naar het buitenland. Aan het begin van een project ben je vaak een of twee weken op locatie om alle informatie te verzamelen en om de haven te zien. Soms ga je aan het eind van het project ook nog een keer naar de klant om een presentatie te geven. Afgelopen half jaar ben ik vier maanden in Lima geweest om daar een eigen project te doen. Ook in Mexico heb ik onlangs een project afgerond. Een klant wil daar een containerterminal gaan bouwen. Ik heb geholpen met het opstellen van het voorstel en daarin bepaald hoe de terminal eruit moet gaan zien, wat hij moet gaan kosten en van welke materialen hij gemaakt moet worden. Onlangs heb ik ook meegewerkt aan een project in Dubai. Ik ben daar samen met een collega naartoe gegaan. Het uiteindelijke voorstel dat we aan hen gepresenteerd hebben, was totaal anders dan wat de klant in eerste instantie wilde, maar toch hebben we ze ervan weten te overtuigen dat dit de beste optie was. Daar ben ik wel trots op. Wat ik ook heel bijzonder vond, was mijn rondreis door Syrië, een van mijn klanten heeft ons team daar mee naartoe genomen en dat was een bijzondere ervaring.”

Opleiding en carrière
“Het bijzondere aan de studie Civiele Techniek vond ik dat je vaak aan projecten werkt die positief bijdragen aan de samenleving, het heeft iets dankbaars en dat trekt me wel. Civiele techniek heeft nut voor de maatschappij. Ik moet zeggen dat ik de studie wel wat droog vond af en toe, maar de praktijk gelukkig helemaal niet.
In mijn werk kun je verder groeien in de rol van expert. Jij bent dan binnen de organisatie diegene die alles weet over navigatie van schepen of, in mijn geval, over het ontwerpen van containerterminals. Verder kun je ook doorgroeien in het lijnmanagement. Lijnmanagers komen zelf uit het vak en zijn vaak ook nog inhoudelijk betrokken bij projecten en hebben daarnaast ongeveer twintig adviseurs onder zich. Daarnaast kan je ook nog doorgroeien tot projectmanager. Je bent dan eindverantwoordelijk voor een project, legt het contact met de klant en bent verantwoordelijk voor planning en budget.
Ik werk inmiddels twee jaar bij Royal Haskoning. Het bouwen van een haven duurt doorgaans wel langer dan twee jaar, dus nog geen van mijn ontwerpen is gerealiseerd. Dat lijkt me op termijn natuurlijk fantastisch, dat je naar een haven kunt gaan die je zelf ontworpen hebt.”

Mannenwereld
“De meeste mensen reageren verbaasd als ze horen wat ik doe. Ze verwachten niet dat ik, vrouw en vrij klein, in de havensector werk. Het stereotype beeld is toch die van de stoere zeebonk. Maar de reacties zijn wel positief, mensen zijn erg nieuwsgierig naar wat ik dan precies doe en vinden het vaak ook heel leuk als ik erover vertel. Het werk op de terminals is wel echt een mannenbolwerk. Dat zou voor mij wel een drempel kunnen zijn, maar als het leuk werk is zou ik het er uiteindelijk niet om laten.”