Nienke Rave (26)

Technisch bedrijfskundige

Werkt bij: L’Oréal
Functie: planning manager voor de consumentenmarkt
Beroep: technisch bedrijfskundige
Passende opleiding: Technische bedrijfskunde (WO)

Handige eigenschappen om te bezitten

Logische denker, handig met cijfers, doorzetter, zelfstandige werker, je kunt goed overzicht houden.

Werk en bedrijf

Werk en bedrijf
“Als planning manager voor de consumentenmarkt zorg ik dat fabrieken weten wat er geproduceerd moet worden en dat producten op tijd bij het distributiecentrum zijn. Ik ben ook gedeeltelijk verantwoordelijk voor de lancering van nieuwe producten. Daarbij is het extra belangrijk dat ze op de juiste tijd en de juiste manier aangeleverd worden.
De meeste mensen kennen L’Oréal wel van de cosmeticaproducten die ze bij de supermarkt en drogisterij tegenkomen. Dat is eigenlijk maar een gedeelte van L’Oréal. We doen bijvoorbeeld ook de producten van de Bodyshop, Elvive en luxemerken zoals Armani. Verder houdt een gedeelte van L’Oréal zich bezig met een productlijn speciaal voor kappers en producten die alleen bij de apotheek te koop zijn. Het is natuurlijk een behoorlijk groot internationaal bedrijf. Alleen bij L’Oréal Nederland werken al vijfhonderd mensen. Ik werk op het hoofdkantoor in Hoofddorp waar de meeste mensen werken en dan hebben we natuurlijk ook nog een distributiecentrum waar zo’n honderd mensen werken.”

Werkzaamheden
“Ik begin mijn dag met mijn e-mail. Daarna bel ik bijvoorbeeld met Parijs of een bepaalde Elvive shampoo vandaag nog in de vrachtwagen kan. ’s Middags heb ik dan een ‘forecast-meeting’ met de verschillende afdelingen. We kijken dan hoeveel we van een bepaald product we denken te gaan verkopen de komende tijd en we kijken welke producten nieuw zijn en welke uit het assortiment gaan.
Een project waar ik mijn stempel op heb gedrukt is het Kruidvat-project; die bestellen iedere keer per pallet en bij bepaalde minder snel lopende producten is dan je hele voorraad op zodat je niet kunt leveren aan andere klanten. Ik heb toen voor elkaar gekregen om ze in kleinere hoeveelheden te laten bestellen.”

De leuke en minder leuke kanten
“Ik vind het leuk dat je dagelijks in winkels resultaat ziet van je werk. Verder ben je echt een spil in het web. Tot slot is er nog het analytische element; met behulp van cijfers duidelijk analyseren wat er verkocht is en wat er eventueel anders kan.
Bij de lancering van nieuwe producten moet er allerlei specifieke informatie doorgegeven worden aan de klant. Informatie als gewicht, afmetingen en codes. Het is heel belangrijk en moet uitgebreid gecontroleerd worden, dat kan soms een beetje saai zijn.”

Carrière en verdiensten
“Je kunt senior planning manager worden. Dan geef je leiding aan een team van managers. Ik zou ook een meer klantgerichte functie kunnen gaan doen. Nog steeds logistiek, maar meer met extern contact. In deze functie verdien ik ongeveer 2.600 euro bruto per maand.”

Reisje Marrakech
“Een tijdje geleden hebben we al onze omzettargets gehaald en toen mochten we met zijn allen naar Marrakech. Het was heel leuk en was heel goed voor het groepsgevoel, omdat we er allemaal hard voor gewerkt hebben.”

Van technische studie naar werk
“Ik heb technische bedrijfskunde gestudeerd in Eindhoven. Ik heb toen stage gelopen bij IBM waar ik een vrij kwalitatief onderzoek heb uitgevoerd. Ik miste daarbij toch een beetje de cijfers. Een vriendin vertelde mij over haar baan bij L’Oreal. Dat leek me heel leuk. Zij is toen iets anders gaan doen en ik heb haar baan overgenomen. Het leukste aan een baan in de techniek is het analytische; cijfers gebruiken om de juiste keuzes te maken. Je leert ook echt logisch denken en door mijn technische kennis, begrijp ik bepaalde dingen in fabrieken bijvoorbeeld gewoon sneller.”

Van bètamannen naar L’Oréal vrouwen
“Tijdens mijn studie zat ik tussen allemaal mannen. Die zeggen vaak direct waar het op staat. Toen ik bij L’Oreal ging werken, maakte ik me nog wel een beetje zorgen over de samenwerking met vrouwen, maar uiteindelijk is het prima gegaan.”