Benjamin van der Sanden (24)

Luchtverkeersleiding

Werkt bij: Luchtverkeersleiding Nederland
Functie: Luchtverkeersleider bij Tower/Approach
Passende opleiding: Interne opleiding bij LVNL tot luchtverkeersleider

Vereiste eigenschappen voor de opleiding

Ruimtelijk inzicht, snel beslissingen kunnen nemen,  multi-tasken, je kunt je goed concentreren, stressbestendig.

Werk en bedrijf

“Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) is gevestigd op Schiphol, maar heeft ook luchtverkeersleiders op drie andere vliegvelden namelijk Rotterdam the Hague Airport, Maastricht Aachen Airport en bij Groningen Airport Eelde. Naast het veilig afhandelen van luchtverkeer houdt LVNL zich ook bezig met het onderhoud van navigatieapparatuur op de grond. We hebben een grote technische dienst die hier verantwoordelijk voor is. Zij zijn ook verantwoordelijk voor onze radarapparatuur. Er werken ongeveer 900 mensen bij Luchtverkeersleiding Nederland, waarvan ongeveer 240 die zich direct met de begeleiding van het luchtverkeer bezig houden. de overige medewerkers zijn ondersteunend. Er zijn verschillende afdelingen binnen het operationele gedeelte. Ik werk bij de afdeling ‘Tower/approach’. Onze afdeling houdt zich bezig met de begeleiding van het vertrekkende en binnenkomende verkeer op Schiphol. Wij zitten in de glazen koepel op de Toren die boven Schiphol uitsteekt.”

Werkzaamheden
“Voor iedere fase van de vlucht is een andere luchtverkeersleider verantwoordelijk. Als we uitgaan van een vetrekkende vlucht van Schiphol dan krijgt de bemanning als eerste te maken met de luchtverkeersleider op de Toren die de toestemming geeft om de parkeerplaats, of de gate, te verlaten. Dan neemt de zogenoemde ground controller op de Toren de begeleiding over en zorgt ervoor dat het vliegtuig op de drukke luchthaven naar de juiste startbaan taxiet. Daarna krijgt het vliegtuig van de Torenverkeersleider de toestemming  om te starten.  Ik ben groundcontroller en ben momenteel in opleiding tot Torenverkeersleider. Als een vliegtuig geland is, krijg ik het op mijn radiofrequentie en zorg ik dat het veilig over de taxibaan naar de aangewezen gate rijdt.  Op Schiphol kennen we pieken in het luchtverkeer. Zo zijn er perioden met heel veel binnenkomende vluchten en wat minder vertrekkende en omgekeerd. In zo’n piekperiode kunnen we ruim 100 vluchten per uur afhandelen. Ik draag er aan bij dat de capaciteit er is om al die vliegtuigen te kunnen laten opstijgen en dat het opstijgen en landen zo efficiënt mogelijk gebeurt. Daarbij moeten we ons houden aan milieuregels die ervoor zorgen dat er geen onnodige geluidhinder in de omgeving is.  Bij rustige momenten zitten we met z’n vieren in de toren ), bij drukte met acht en in nacht zijn er twee collega’s aan het werk.”

Anderhalf uur werken
“Mijn werkdag begint met het inlezen of er nog bijzonderheden zijn. Ik bekijk wat het weer is, of er veel wind is bijvoorbeeld en hoe dit staat, dat is belangrijk voor het baangebruik en dus voor het luchtverkeer. De collega die ik ga aflossen praat me bij over welke banencombinatie we gebruiken, dus van welke baan stijgen we op en op welke baan landen we. Maar ook over drukte, bijzonderheden, noem maar op. Als ik er van overtuigd ben dat ik alle informatie heb, zeg ik: ik neem het over. Dan begint het eerste deel van mijn dienst. Deze duurt ongeveer anderhalf uur en maximaal ruim twee uur. Dan word ik afgelost en ga ik ontspannen in onze ontspanningsruimte. Daar kan ik tv kijken of internetten, in ieder geval even mijn hoofd leeg maken. Tijdens een dienst werk ik maximaal 6,5 uur actief met het verkeer en heb ik tussendoor nog twee uur pauze. Als het heel druk is en er ook nog bijzondere omstandigheden zijn, zoals slecht weer, dan ben je na twee uur werken echt wel aan een aflos toe..”

Geen stress in de toren
“Om bij LVNL aan de opleiding tot als luchtverkeersleider te mogen beginnen word je eerst uitvoerig getest om vast te stellen of aan de gevraagde vaardigheden en eigenschappen beschikt. Zo moet je besluitvaardig zijn, kunnen multitasken (je moet drie dingen tegelijk kunnen doen) en je moet stressbestendig zijn. In de toren heb je geen tijd om uitvoerig te overleggen over de opdrachten die je aan de vliegers geeft. Ik moet de beslissingen nemen. Daarom moet je ook zelfvertrouwen hebben en vertrouwen op de kennis en op wat je tijdens de opleiding en training hebt geleerd. Je moet kunnen plannen en vooruit kunnen denken: je bent In Control.”

De ideale opleiding
“Ik studeerde geneeskunde, maar zat daar niet op mijn plek. Ik ben verder gaan zoeken naar iets geschikts en kwam per toeval op de site van LVNL. Daar kon je vaardigheden die je nodig hebt als luchtverkeersleider testen aan de hand van games. Dat ging goed, dus heb ik gesolliciteerd. Ik werd uitgenodigd voor de eerste selectieronde en kwam deze door. Daarna was er een “snuffelbezoek” bij LVNL, en mocht ik onder meer een kijkje nemen in de Toren op Schiphol, en toen wilde ik niet meer weg. Het was zo leuk en de manier waarop de mensen met elkaar omgingen sprak me zo aan, dat ik door wilde.”

Zware toelating
“Na de eerste selectieronde volgen er nog drie. In de eerste ronde testen ze met allerlei opdrachten die je op de computer moet uitvoeren je vaardigheden als multitasken, ruimtelijk inzicht en je snelheid van het correct verwerken gegevens. Ook krijg je in die eerste ronde een persoonlijkheidstest. In de tweede ronde is een veel uitgebreidere persoonlijkheidtest, de derde ronde is een soort luchtverkeersleidingspel, om te kijken of je het ”in de vingers”hebt. En tenslotte krijg je nog een medische keuring.”

Leren en werken
“Na alle selectierondes ga je ongeveer vier in opleiding. Het eerste jaar is in een klas. Je leert de basisvaardigheden van luchtverkeersleiding en je maakt op simulators kennis met de verschillende disciplines die LVNL kent. Want behalve de Tower/Approacht afdeling op Schiphol kennen we de Algemene Verkeersleiding (ACC) en de plaatselijke luchtverkeersleiding op de regionale luchthavens. Dan ga je naar een unit, of ACC op Schiphol-Oost, of Tower Approach op Schiphol  of naar een van de regio-velden. Dan kijk je mee over de schouders van echte luchtverkeersleiders. Daarna ga je werken als assistent op alle verschillende afdelingen, als onderdeel van je opleiding. En het uiteindelijke doeli is dat je allround verkeersleider wordt, op een van de drie afdelingen.
Wat het voor mij ook zo aantrekkelijk maakt is dat leren en werken zijn gecombineerd. En daarbij krijg je direct al als je aan de opleiding begint een salaris. Ik weet zeker dat ik nu de juiste beroepskeuze heb gemaakt.”

Wil je meer weten over de het beroep en de opleiding tot luchtverkeersleider:
Kijk op www.luchtverkeersleider.nl  en laat je inspireren door de nieuwe campagne Take Control.