Bjorn Koopman (30)

Piloot

Werkt bij: KLM
Functie: co-piloot Boeing 737
Beroep: piloot
Passende opleiding: KLM Flight Academy.

Handige eigenschappen om te bezitten

Stressbestendig, technisch, concentratievermogen, analytisch, je houdt van afwisseling.

Werk en bedrijf

“KLM is een gigantisch bedrijf. Bij de KLM-groep werken meer dan 36.000 mensen, waarvan zo`n 2700 vliegers. Het is ook een dynamisch bedrijf. Alles gaat 24 uur per dag door. Alle schakeltjes zijn van elkaar afhankelijk: van de bagagemedewerker die de koffers uit het vliegtuig haalt tot de techneut, als er ergens iets mis gaat heeft dat uitwerking op de hele keten. Daarom is alles heel goed geregeld. Als je vliegt, ben je vooral bezig met wat er in het vliegtuig gebeurt en de operatie er omheen. We staan het meest in contact met bijvoorbeeld de rest van de (cabine)bemanning, de grondafhandeling en de Flight Dispatch (deze houdt zich bezig met het voorbereiden van KLM-vluchten en het monitoren van de vlucht).”

Werkzaamheden
“Ik ben co-piloot op de Boeing 737. Als ik vlieg, stuur ik de ene keer en de andere keer monitor ik, dat betekent dat je op de brandstofmeter let en op de hoogte, contact onderhoudt met de luchtverkeersleiding en de route in de gaten houdt. Je bespreekt van te voren met de gezagvoerder wie wat doet en dat wissel je af per vlucht. Een werkdag kan erg verschillen. Soms moet ik om zes uur op Schiphol zijn, dan vlieg ik naar Parijs en ben ik om elf uur weer thuis. Maar ik kan ook beginnen met op en neer naar Parijs en dan via Schiphol door naar Oslo. Soms slaap je ergens om de volgende dag terug te vliegen. Ik werk zestien dagen per vier weken. Hoe die zijn ingevuld, verschilt. Je hebt geen vast weekend, je geeft in een systeem aan als je vrij wilt zijn. En het rooster krijg je vier weken van te voren. Je kunt dus niet overal bij zijn, vooral niet omdat vrienden gewoon een weekend hebben en ik niet.”

Studie
“Het idee om te gaan vliegen is ontstaan tijdens de laatste paar jaar op het vwo. Een studie van vier jaar met het vooruitzicht op een kantoorbaan zag ik niet zitten en ik vond dat vliegen altijd al iets speciaals had. Via familie raakte ik contact met iemand die bij Martinair vloog. Mede nadat hij het een en ander over de baan als verkeersvlieger had verteld, was de keuze snel gemaakt. Ik had alleen geen natuurkunde in mijn pakket. Dat ben ik dus in de avonduren nog gaan halen terwijl ik ondertussen mijn toelatingstesten voor de KLM Flight Academy deed. Ik kon direct na het behalen van mijn natuurkundecertificaat beginnen met de opleiding. Het eerste jaar bestaat alleen uit theorie. Je krijgt bijvoorbeeld vakken als aerodynamica, airlaw en meteorologie. Het tweede jaar bestaat uit praktijkonderwijs. Je leert dan daadwerkelijk vliegen. Eerst in eenmotorige vliegtuigjes, zoals de Piper Archer en de Piper Arrow. Dit gebeurt in het buitenland, ik ben hiervoor vijf maanden naar Florida gegaan samen met mijn klasgenoten. Het tweede deel van het traject speelde zich af in Eelde, Groningen op de KLM Flight Academy. We leerden daar vliegen in een tweemotorig propellervliegtuig, in mijn geval een Beechcraft Baron. Het laatste deel van de opleiding bestaat uit een training op een full flight simulator. In deze simulator leer je een groot verkeersvliegtuig te besturen. Dat doe je met z’n tweeën zoals het in het echt ook gebeurt. Het traject wordt afgesloten met een examen.”

Voorbereiden op een vlucht
“We melden ons een uur en een kwartier voor vertrek aan op het Bemanningscentrum op Schiphol. Je brengt je koffer weg en daarna ga je naar de briefingruimte. In de briefingruimte vind je alle benodigde informatie voor een vlucht en haal je het vliegplan uit de computer. Daarin staat informatie over de brandstof, de staat van het toestel, hoeveel passagiers er mee gaan, wat de weersomstandigheden zijn, of er banen dicht zijn, noem maar op. De briefing neem je samen met de gezagvoerder  door, voordat je naar het vliegtuig gaat. We moeten minimaal een half uur voor vertrek aan boord zijn.”

Kosten en verdiensten
“De studie bestaat uit twee intensieve jaren. Je moet binnen relatief korte tijd een hoog niveau halen. De opleiding is prijzig. Ik heb ongeveer negentig duizend euro betaald en je krijgt geen studiefinanciering. Na de opleiding kun je bij KLM solliciteren. Hoe snel je na de opleiding aan het werk kunt als verkeersvlieger hangt logischerwijs af van de vraag. In mijn geval duurde het anderhalf jaar voor ik bij KLM kon beginnen. Ik ben nu alweer zes jaar in dienst.”

Doorgroeien
“Ik ben bij de KLM begonnen als tweede officier (ook wel co-co piloot genoemd) op de Boeing 777, daarmee heb ik drie jaar lang de hele wereld over gevlogen. Op dit moment ben ik alweer bijna drie jaar co-piloot op de Boeing 737 en vlieg ik alleen vluchten binnen Europa. Ik vind het ontzettend leuk werk, je vliegt veel en doet een hoop ervaring op. Mijn doel is om uiteindelijk gezagvoerder te worden, eerst op de vluchten binnen Europa en later op een groter type, zoals de Boeing 777. Gezagvoerder word je natuurlijk niet meteen, eerst moet je als co-piloot ervaring opdoen en ook het aantal jaren dat je al werkt, speelt een belangrijke rol in de doorgroei. Ik heb het op dit moment uitstekend naar mijn zin als co-piloot op de Boeing 737 en blijf dit nog wel een tijdje doen voordat ik een volgende stap maak. Het is een fantastisch beroep met het mooiste kantoor ter wereld.”