Bouwe Mulder (48)

Geluidstechnicus

Werkt voor: verschillende (televisie)programma’s als zelfstandige
Functie: geluidstechnicus
Beroep: geluidstechnicus
Passende opleiding: Filmacademie

Handige eigenschappen om te bezitten

Sociaal, interesse in techniek, interesse in mensen, creatief, flexibel.

Werk en bedrijf

“Ik werk altijd op locatie. Samen met een cameraman en regisseur vorm ik meestal een team. De programma’s waar ik voor werk zijn vooral van de publieke omroepen, maar ik werk ook voor productiehuizen die het dan weer doorverkopen aan een omroep. Toen ik net van de filmacademie kwam heb ik veel voor Villa Achterwerk gewerkt. Nu doe ik vooral documentaires en programma’s als Tegenlicht, Andere Tijden, Keuringsdienst van Waarde, Zembla, Andere Tijden Sport en Café de Liefde. Maar ik kan ook op Lowlands aan het werk zijn. Het is onregelmatig werk. Soms werk je een halve dag, maar af en toe ben je ook een maand op pad voor een productie. Ik word soms pas de avond ervoor gebeld. Behalve voor lange producties, die worden wat langer van te voren gepland.”

Werkzaamheden
“Gemiddeld werk ik zo’n tien uur op een dag. Van te voren krijg je een callsheet, daar staat precies, van uur tot uur, op wat er die dag gaat gebeuren, wie er mee gaan, met wie er gesproken moet worden en waar je moet zijn. Ik kom met mijn eigen geluidsapparatuur en de cameraman met zijn cameraspullen, dat koppelen we aan elkaar op locatie. We spreken samen met de regisseur door hoe we het gaan aanpakken; ga je iemand bijvoorbeeld zenderen (dan krijgt hij zo’n klein microfoontje opgespeld) of neem je het op met een microfoon aan een geluidshengel. We kijken hoe je technisch en inhoudelijk het beste resultaat kunt krijgen. Zo werk je de hele dag door. Iedere dag is anders.”

Experimenteren met techniek
“Je bent steeds weer op zoek naar nieuwe oplossingen voor je techniek. Je gaat bijvoorbeeld op zoek naar de beste manier om een zender weg te werken in iemands kleding. Ik had op de filmacademie nog niet de beschikking over zenders, want die waren te duur. Ik moest geluid opnemen van een man bij de benzinepomp die een gesprekje ging maken met de pomphouder, zonder dat de pomphouder doorhad dat hij gefilmd werd. Toen heb ik bedacht dat ik zelf als klant in de buurt ging staan met een stokbrood met daarin een richtmicrofoon verstopt, zodat we wel geluid hadden. Ik hou van pielen met geluidsspullen. Het heeft een hoog knutselgehalte. Als je in een auto moet filmen ben je bezig met zenders weg te werken achter zonnekleppen en kabels door de achterbak, soms lig ik zelf ook in de achterbak. Dat is erg leuk.”

Afrikaanse fietsliefhebbers
“Een van de leukste projecten die ik gedaan heb, is een documentaire over een wielerronde door Senegal. Dat was zo leuk, omdat we twee weken lang allemaal wielerploegen uit Afrika en Europa hebben gevolgd. Het was een soort jongensboek, in een oude Landrover hobbelden we achter de ronde aan. Ezels die onderweg losbraken, groepen die verdwaalden in de jungle, noem maar op. En wij maar filmen. Het was een mooi project en het is een mooie film geworden. Maar alle documentaires zijn bijzonder, je zit namelijk binnen hele korte tijd midden in iemands leven. Soms is het jammer om afscheid te nemen.”

Technisch en sociaal
“Geluidstechniek is gedeeltelijk technisch, je moet wel weten wat je doet. Maar naast beheersing van je vak is het ook belangrijk dat je met mensen om kunt gaan. Ik kan de ene helft van de week in een parkeergarage in de Bijlmer staan en de dag daarna met een professor op de universiteit. Je moet je aan alle mogelijke situaties kunnen aanpassen en je moet weten wat je aan het doen bent. De finesses van mijn vak zit hem in samenwerken met andere disciplines. Vooral als je jong begint kunnen ervaren cameramensen erg veeleisend zijn en willen ze dat je alles direct perfect kunt. Dat kan heel lastig zijn en je moet je dan wel kunnen handhaven. Stel dat een zender het niet doet, of je kabel zit niet goed vast. Dat zijn zaken waar je meteen moet ingrijpen, maar ook dat moet je leren. Je leert heel veel in de praktijk.”

Studie
“Ik ben ooit radio gaan maken, in mijn eigen tijd. En daarnaast ben ik ook filmpjes gaan maken met een vriend van mij. Met die filmpjes ben ik aangenomen op de Filmacademie. Vooral het radio maken en het bezig zijn met geluid vond ik heel leuk. Ik heb me dan ook aangemeld voor geluid en montage, ik was altijd bezig met microfoons en recordertjes. De opleiding noemde ze de grootste speeltuin van Nederland. Het eerste jaar is nogal algemeen: je krijgt kunstgeschiedenis, dramaturgie, filmgeschiedenis, techniek, noem maar op. In het tweede jaar ga je specialiseren. Dan krijg je theoretisch onderwijs, maar vooral ook praktijk. Naast diverse stages doe je elk jaar geluid voor een aantal producties van school. In mijn tijd waren er te weinig geluidsmensen, dus deed ik al snel eindexamenfilms.”

Verdiensten
“Dat varieert heel erg. Dagprijzen zijn gemiddeld zo’n driehonderd euro per dag. Ik werk gemiddeld tussen de 120 en 180 dagen per jaar dus reken maar uit. Daarnaast vraag je nog vergoeding (vijftig tot honderd euro per dag) voor je apparatuur die je natuurlijk wel eerst zelf moet aanschaffen. Omdat je zelfstandig werkt moet je wel zelf je pensioen, arbeidsongeschiktheid en andere vaste lasten zelf regelen.”