Hans Bakker (27)

Sound designer

Werkt bij: SNP Media & Audiobakery
Functie: audio post productie medewerker
Beroep: sound designer
Passende opleiding: Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, Bachelor of Art in Technology in Sound Design. European Media Master of Arts in Sound&Music Production

Handige eigenschappen om te bezitten

Technisch, creatief, zorgvuldig, je kunt je goed concentreren.

Werk en bedrijf

“Ik werk voor SNP Media. Dit is een televisieproductiehuis waar tv programma’s worden bedacht, gemaakt en uiteindelijk verkocht aan televisiezenders. Mijn werkzaamheden bevinden zich in de laatste fase: de postproductie. Als een productie gemaakt en gemonteerd is, komt het bij mij en doe ik het geluid opnieuw. Vaak is het geluid dat onder het beeld zit niet goed (genoeg) en missen er nog geluiden of zijn ze niet sterk genoeg. Ook zijn er vaak voice over teksten geschreven die nog moeten worden opgenomen. Dan komt er nog iemand langs om in te spreken, deze persoon regisseer ik samen met de eindredacteur en neem ik op. Vaak zit ik alleen in de studio. Soms komt de regisseur nog meeluisteren aan het einde van het traject. Je bent met tien minuten televisie ongeveer een uur bezig. Dus met een programma van 45 minuten ben je soms een hele dag bezig. Daarnaast heb ik ook nog een eigen bedrijf waar ik soms audio klussen mee doe voor andere opdrachtgevers. Dit zijn meestal muziekproducties.”

Werkzaamheden
“Mijn werkdag speelt zich voornamelijk af in de studio. We zijn net met het bedrijf verhuisd en zitten bij Endemol in een heel groot pand in Amsterdam. De postproductie zit nu helemaal  bij elkaar op één verdieping. Het is een gigantische ring, met allemaal studio- en inlaadsets, maar ook de planning zit op dezelfde verdieping. Dat geeft een heel erg samenhorigheidsgevoel. Je buurt sneller bij elkaar, je kijkt mee met het werk van collega’s, je praat over je werkzaamheden of je vraagt raad aan elkaar. Dat maakt het heel leuk. In de studio maak ik gebruik van twee systemen: het geluidssysteem en het montagesysteem. Ik exporteer het geluid onder het beeld vandaan en importeer het weer in mijn audio-software: Protools. Daar sorteer ik het uit: mono, gesproken tekst, muziek, achtergrond geluid. En dan maak ik er een eindmix van.”

Met een bak grind geluid maken
“Voor een programma als ‘De Smaakpolitie’ van SBS moet je veel meer knallen met geluid. Maar bij een programma als ‘Ik Vertrek’ moet het een stuk rustiger. Dus zo behandel ik het geluid ook. Medische programma’s zijn op inhoud gemonteerd, daar zit meestal een muziekje in als bruggetje naar een volgende patiënt, het is toch een programma met emotie. En een programma als ‘Grenzeloos Verliefd’ is ook op emotie gemonteerd, dus de muziek een klein beetje harder geeft al een ander effect voor de kijker. ‘Eeuwige Roem’ was een leuk programma om te doen. Het gaat over ex-topsporters die het tegen elkaar opnemen en heeft daarom veel actie. Ze rennen over grind, moeten klimmen en abseilen en soms is dat geluid niet allemaal goed opgenomen tijdens de opnamen. Je hoort bijvoorbeeld het grind bijna niet. Dan haal ik een bak steentjes en ga in de spreekcel zitten om het geluid na te maken. Hetzelfde geldt voor het abseilen, waar ik met een bos sleutels geluid heb gemaakt en vervolgens er ook nog het geluid van vallende stenen onder heb gemonteerd. Dat maakt het toch wat spannender.”

Zware toelating studie
“Ik heb Sound Design gedaan aan de HKU. Zij hebben een afdeling in Hilversum waar ondermeer ook gamedesign, videodesign, animatie en geluidstechnologie zitten. Ze richten zich ook op nieuwe media. Omdat er zoveel disciplines rondlopen, heb je veel kruisbestuivingen waarbij leerlingen van verschillende afdelingen samenwerken. Vakken die ik kreeg, waren onder meer muziekproductie, sounddesign, compositie en een klein beetje software-ontwerp. Voor deze studie moest ik toelating doen, er wordt ongeveer 8% van de inschrijvingen toegelaten. Je schrijft eerst een brief, je stuurt een cd mee met drie nummers die je hebt gemaakt. Dan word je hopelijk uitgenodigd voor een gesprek en krijg je ook nog een toets voor de kennis. Uiteindelijk was ik er nog niet helemaal klaar voor, maar mocht ik wel de vooropleiding doen. Dat is één avond in de week. Ondertussen heb ik gewerkt zodat ik apparatuur kon kopen voor een eigen studio aan huis. Het jaar daarna werd ik wel toegelaten. Bij de HKU gaan ze ervan uit dat je al een paar jaar een instrument speelt. Ik heb dertien jaar pianoles gehad. Het vuur wordt je na aan de schenen gelegd. Het is erg moeilijk op te komen. Maar als je eenmaal binnen bent, willen ze heel graag dat je slaagt en je kennis goed leert. Omdat de toelating zwaar is, zit je met allemaal gemotiveerd mensen om je heen. Je bent allemaal creatief bezig, je bent dingen aan het maken en je leert veel van elkaar.”

Carrière en verdiensten
“Je kunt dit werk lang blijven doen, maar voor mezelf zou ik uiteindelijk wel meer sound design willen doen. Dus het maken van geluiden bij een productie. Je maakt dan echt een geluidsbeeld. Dat ligt toch dichter bij mij en bij wat ik gestudeerd heb. Scheppend bezig zijn, geeft me toch de meeste voldoening. Ik heb ook al een eigen bedrijf. Als freelancer verdien je ongeveer veertig euro per uur bruto. Maar voor nu blijf ik nog even hier. Het werk is leuk en de sfeer is erg goed.”