Roger Nass (31)

Levensmiddelentechnoloog

Werkt bij: Koninklijke FrieslandCampina
Functie: senior sales manager nutritional beverages
Beroep: levensmiddelentechnoloog
Passende opleiding: Levensmiddelentechnologie

Handige eigenschappen om te bezitten

Interesse in chemie, je kunt goed problemen oplossen, reislustig, verantwoordelijk, ambitieus, zelfstandig.

Werk en bedrijf

“FrieslandCampina is het grootste zuivelcoöperatie ter wereld. We maken van kaas tot melk en van boter tot vruchtendranken, maar bijvoorbeeld ook roomlikeuren. Ik werk bij de ‘operational company’ (Opco) Creamy Creation. Wij zijn gespecialiseerde in geëmulgeerde en gestabiliseerde dranken. Als je vet en water bij elkaar doet, mengt dat niet. Wij maken drankjes met componenten die normaal ook niet snel mengen. Wij zorgen dat de componenten in de vloeistof voor lange tijd gemengd en stabiel blijven bij kamertemperatuur. Zoals bij een crèmelikeur vergelijkbaar met Baileys of Boswandeling. We maken ook producten zoals ijskoffie, maaltijdvervangers en proteïne verrijkte sportvoeding. We produceren voor merken uit heel Europa en zelfs daarbuiten. Als we met grote bedrijven samenwerken, maken we alles op maat. Het product wordt dan helemaal exclusief voor dat merk gemaakt, met hun eigen verpakking. We werken met zestig mensen hier in onze divisie, dat is de Nederlandse vestiging. Er werken ook nog vijftien mensen bij de Amerikaanse vestiging.”

Werkzaamheden
“Ik ben verantwoordelijk voor de commerciële activiteiten van alle nutritionele dranken. Het is erg afwisselend werk. Soms ben je bezig met juridische zaken, logistiek of vraagstukken over verpakkingen. Productontwikkeling komt ook vaak terug: als een klant een idee heeft, dan probeer ik dat idee onder woorden te brengen naar de afdeling onderzoek en ontwikkeling. Als een klant zegt: ik wil een zoet drankje, dan willen zij weten: hoeveel suiker moet daar in? Er worden monsters gemaakt, ik stuur de mensen in het laboratorium aan. Het product moet uiteindelijk voldoen aan alle gemaakte afspraken. Uiteindelijk ben ik natuurlijk verantwoordelijk voor de verkoop van producten die we hebben ontwikkeld.”

Buitenlandse klanten & verschillende culturen
“Ik ben vaak een kameleon. Ik ben met heel veel verschillende dingen en veel verschillende mensen bezig. En omdat mijn klanten over heel Europa en daarbuiten zitten, betekent dat ook dat ik heel verschillend zaken doe. In België gaat een vergadering vaak wat chaotischer. In Amerika wordt er vaak niets besloten zonder dat de grote baas er is. En als de baas het niet lekker vindt, gaat het nooit in productie, al heb je er een half jaar aan gesleuteld. In Duitsland is alles veel formeler, al ken je elkaar tien jaar ze blijven meneer en mevrouw zeggen. En de baas voert altijd het woord. Soms heb je hele technisch inhoudelijke discussies met klanten, dat is heel leuk. Dat zij jou zien als diegene die van waarde is.”

Reizen voor informatie
“Ongeveer eenderde van mijn tijd ben ik aan het reizen. Landen waar ik vaak heen ga zijn de mediterrane landen, Scandinavië, Duitsland, maar ook ga ik een paar keer per jaar naar landen in het Oostblok, Turkije en de Verenigde Staten. Soms heeft de klant een idee dat hij wil bespreken, of ik ga nieuwe producten presenteren bij de klant. Soms wil een klant prijsafspraken face-to-face doen. Het is goed langs klanten te gaan, voor het contact, maar je hoort ook bij ieder bezoek weer nuttige dingen. Het levert veel informatie op. Ik ga dan ook altijd even kijken in winkels naar wat de concurrentie in dat land op de markt brengt. Soms koop ik de hele voorraad op en stuur het naar het werk. Dan gaan we ze allemaal proeven. Soms koop ik zelf van iedere soort een stuk en zit ik op mijn hotelkamer de hele avond te proeven.”

Studie en carrière
“Ik ben ooit begonnen met Bio-Farmaceutische Wetenschappen in Leiden. De studie was daar erg leuk maar ik kon er minder goed aarden. Een vriend heeft me toen gewezen op de studie Levensmiddelen Technologie. Ik kon mijn studiepunten van de toenmalige studie meenemen waardoor ik geen vertraging opliep. Ik heb proces- en productontwikkeling gedaan in mijn bachelorfase, met zuiveltechnologie als hoofdvak. Mijn Master was Food innovation & Marketing. Daar heb ik geleerd hoe je een product in de markt zet. Ik werk nu bijna drie jaar bij Campina, ook in deze functie. Ik werkte hiervoor bij Unilever als productiemanager van knakworsten en soep in zak.”

Verantwoordelijkheid
“Uiteindelijk ben ik verantwoordelijk voor het door mij afgegeven budget. Dit geef je elk jaar af aan de directie voor het daaropvolgende jaar. Het onderhouden van klantcontacten en het binnenbrengen van nieuwe contacten speelt daarin een belangrijke rol. Daarom vind ik het contact met klanten ook zo belangrijk . Met sommige klanten ga je eerst eten en daarna prijzen bespreken. Ik heb ook een golfclinic georganiseerd voor een paar goede klanten.”

Doorgroeimogelijkheden
“FrieslandCampina gelooft heel sterk dat je actief een rol moet spelen in je eigen loopbaan. Je hebt een halfjaarlijkse beoordeling en jaarlijkse beoordeling waarin je ook aangeeft wat je wensen zijn voor de toekomst. Er wordt dan gekeken wat je nodig hebt om daar te komen. Ik zou hierna bijvoorbeeld projectmanager kunnen worden, of inkoper, marketing zou ook een logische stap zijn. Maar ik kan ook gewoon aan de saleskant blijven. Je kunt bijvoorbeeld key-account manager worden. Dan heb je één hele grote klant onder je, van wie je alle belangen behartigd.”