Eline Jonkers (29)

Wiskundig ingenieur

Werkt bij: TNO
Functie: adviseur mobiliteit en logistiek
Beroep: wiskundig ingenieur
Passende opleiding: Technische Wiskunde

Handige eigenschappen om te bezitten

Oplossingsgericht, maatschappelijk betrokken, secuur, nieuwsgierig, sociaal.

Werk en bedrijf

“Bij TNO werken bijna vijfduizend mensen. We zijn een onderzoeksinstituut en ons doel is wetenschappelijke kennis toepasbaar te maken voor bedrijven en de overheid. We worden deels betaald door de overheid, waar we ook veel voor werken. Zo doen we regelmatig opdrachten voor Rijkswaterstaat. Op onze afdeling adviseren we bedrijven en overheid hoe ze mobiliteit en logistiek kunnen verbeteren: waar kun je het beste een nieuwe snelweg aanleggen, hoe kun je de distributie in een binnenstad regelen zodat het milieu zo min mogelijk belast wordt. En hoe regel je het verkeer op de A15 dat richting de havens moet, zodat zo min mogelijk files ontstaan. Allemaal zaken waar onze afdeling zich mee bezig kan houden. Op mijn afdeling werken vijftig mensen, voornamelijk met een bčta-achtergrond.”

Werkzaamheden
“We zijn als afdeling zo ongeveer een derde van onze tijd bezig met kennis opdoen en de overige tijd doen we opdrachten. Alles op het gebied van mobiliteit en logistiek komt hier samen. Mijn team richt zich voornamelijk op hoe je met techniek in de auto of langs de weg het verkeer veiliger, sneller en milieuvriendelijker kunt maken. Ik ontwikkel zelf niet die techniek, maar wij kijken wel naar de werking. Bijvoorbeeld of je met een cruise control systeem in alle auto’s echt files kunt verminderen. Nu zijn we bezig met onderzoek naar de fietsers-airbag, een airbag die op de voorkant van de auto zit. Als een auto een fietser aanrijdt, dan gaat de airbag open en beschermt op die manier de fietser. Hiervoor ga ik dan bijvoorbeeld praten met mensen die verstand hebben van de gevolgen voor de zwaarte van het letsel van een fietser die wordt aangereden. Of met mensen die veel van de werking van airbags weten. Daarnaast analyseer ik aan de hand van databases hoeveel ongelukken er plaatsvinden met fietsers en auto’s en hoeveel aanrijdingen daarvan frontaal zijn, zodat de airbag ook echt werkt. Ik heb in mijn werk vaak contact met opdrachtgevers en werk veel samen met collega’s. Ook doen we veel opdrachten op Europees niveau. Dat betekent dat ik ook wel eens reis voor mijn werk. De sfeer is heel leuk, we zijn een divers team en doen naast het werk ook dingen met elkaar. Morgen gaan we toevallig barbecueën samen.”

Files oplossen
“Het is heel makkelijk om een praatje aan te knopen over mijn werk. Als ik op een feestje zeg dat ik meewerk aan oplossingen voor het fileprobleem, heeft iedereen daar wel een mening over!”

De leuke en minder leuke kanten
“De afwisseling in mijn werk vind ik het leukst. We doen zoveel verschillende dingen. De ene keer is het heel technisch en de andere keer ben ik bijvoorbeeld veel meer aan het netwerken. De ene keer ben je bezig files te verminderen, de andere keer denk je na over hoe je CO2-uitstoot kunt verminderen. En dat ik af en toe naar het buitenland mag is natuurlijk ook heel leuk. Minder leuk is de bureaucratie die je tegen kan komen in zo’n groot bedrijf, maar daar heb ik gelukkig niet veel last van.”

Maatschappelijk nut
“Ik vind het heel belangrijk dat mijn werk ook maatschappelijk is. Ons idee is om altijd problemen aan te pakken en het liefst op te lossen. Minder files, meer veiligheid, betere bereikbaarheid, een beter milieu. En of het nu direct lukt, of dat we aan iets werken wat misschien over tien jaar voor een oplossing zorgt, dat maakt niet uit. Het is altijd belangrijk voor de maatschappij, uiteindelijk. Bijvoorbeeld een cruise control systeem dat een vaste afstand tot de voorganger houdt. Die zit nu nog niet in auto’s, maar die kan later misschien helpen voor veiligheid en een snellere doorstroming. Over enkele jaren wordt hij misschien standaard, daar helpen wij aan mee.”

Studie en carričre
“Bij Technische Wiskunde leer je problemen die je in de praktijk tegenkomt op te lossen met een wiskundig model. Denk bijvoorbeeld aan beurskoersen, hoe verspreidt vervuiling zich in een rivier, het spoorboekje: achter veel praktische maatschappelijke zaken zit wiskunde. Nu gebruik ik ook vooral het logische denken vanuit mijn studie. Het is niet zo dat ik hogere wiskundige problemen oplos in mijn werk, maar ik gebruik wel het inzicht en oplossend vermogen. Op de afdeling hebben de meeste mensen een bčta achtergrond. Het maakt niet zoveel uit wat je hebt gestudeerd, als je maar een wetenschappelijke opleiding hebt. Hiervoor heb ik een jaar in de pensioenwereld gewerkt, dat bleek helemaal niets voor mij te zijn. Nu zit ik helemaal op mijn plek.”

Doorgroeimogelijkheden en verdiensten
“Je kunt kiezen de onderzoekskant op gaan, dan ga je je specialiseren in een bepaald onderwerp. Maar je kunt ook adviseur worden, dan heb je meer klantcontact. Of de commerciële kant op, dan haal je opdrachten binnen. Ik wil vooral inhoudelijk bezig zijn, maar vind het klantcontact ook erg leuk. Dus ik kijk het nog even aan. Nu ben ik junior en verdien ik ruim 3000 euro bruto per maand.”