Peter Duifhuis (31)

Docent natuurkunde

Werkt bij: Leidsche Rijn College en de docentenopleiding Hogeschool Utrecht
Functie: docent natuurkunde en leraaropleider
Beroep: docent natuurkunde
Passende opleiding: Natuurkunde met een master eerstegraads lerarenopleiding (wo)

Handige eigenschappen om te bezitten

Geduldig, goed met mensen, goede prater, flexibel, maatschappelijk betrokken, brede kennis.


Werk en bedrijf

“Ik geef natuurkundeles aan de onderbouw en bovenbouw van havo en vwo op het Leidsche Rijn College. Dit jaar geef ik voor het eerst ook in de brugklas les, het vak mens & natuur. Dat is biologie, verzorging, seksuele voorlichting en techniek ineen, dus bereid je een lesprogramma voor samen met andere docenten, bijvoorbeeld een biologiedocent en een docent verzorging.
Het Leidsche Rijn College in Utrecht is een havo/vwo/gymnasium school. Het is een jonge school en het leuke daarvan vind ik dat je eigen inbreng groot is. Het nadeel is dat er voor veel dingen (nog) geen goede structuur is, omdat de school zo snel gegroeid is. Er werken op het Leidsche Rijn College ongeveer honderd mensen, waarvan tachtig docenten. Het is een gemengde school: 70% van de leerlingen is oer-Hollands en 30% van de leerlingen heeft een allochtone achtergrond. Doordat het een stadse school is, zijn de leerlingen mondiger, opener dan op een school in een dorp. Ik vind het heel leuk dat je daardoor makkelijk contact maakt met de leerlingen. Natuurlijk zijn de leerlingen op een stadse school zoals de onze ook brutaler, wat soms wel eens lastig is.”

Werkzaamheden
“Tijdens de les volg ik grotendeels het boek, maar voor de delen in het boek waar ik veel vanaf weet, bedenk ik practica of andere opdrachten. Aan het eind van hun schoolcarrière krijgen leerlingen een vrije opdracht. Als docent draag je dan een onderwerp aan. Zo hebben de leerlingen Hasan en Jack vorig jaar een automatisch kattenluikje gemaakt. Ik heb thuis een hele kleine kat (Max), van een à twee kilo. Af en toe komen er ‘s nachts andere katten binnen door het kattenluikje, die eten haar voer op en geven haar een mep. Ik heb Hasan en Jack gevraagd dit probleem op te lossen met behulp van een elektrische vliegenmepper. Ze hebben de vliegenmepper als matje onder het kattenluik bevestigd, met een gewichtsensor, waardoor Max gewoon naar binnen kan lopen, maar katten die zwaarder zijn dan 2 kilo een elektrische schok krijgen. De uitwerking laat nog te wensen over, maar het gaat erom dat ze het begrijpen.”

De leuke en minder leuke kanten
“Lesgeven aan havo 4 vind ik het leukst. Op die leeftijd ontwikkelen jongeren het gevoel dat ze verantwoordelijk zijn voor hun eigen gedrag, ze worden meer individuen. Ook is mijn ervaring dat havo-leerlingen wat opener zijn dan vwo-leerlingen. Ze flappen er gewoon alles uit. Vergaderen vind ik het minst leuk. Nakijken vind ik ook enorm saai. Maar het is toch wel belangrijk dat het gebeurt. Het kost me ongeveer twee uur per toets.”

Invloed op je leerlingen
“De middelbare school is een gevoelige periode in het leven van jongeren en deels bepalend voor wat voor soort mensen het worden. Het geeft mij een goed gevoel dat ik daar een positieve invloed op uit kan oefenen. Gewoon door te luisteren en hele eenvoudige adviezen te geven kun je een leerling al helpen zichzelf uit de knoop te halen. Maar ook naar een wedstrijd gaan van een leerling die topsporter is, of naar een klassenavond gaan en in de wereld van jongeren stappen en na afloop op je fiets bij Gerard aan de brommer hangend terugrijden. Dat is geweldig.”

Opleiding, carrière en verdiensten
“Ik was altijd al aan twijfelen tussen de kunstacademie en informatica. Ik heb toen gekozen voor een solide achtergrond, bovendien kun je ook veel creativiteit kwijt in programmeren. Ik ben toen informatica op de Universiteit Groningen gaan studeren, specialisatie Kunstmatige Intelligentie. Tijdens mijn afstuderen realiseerde ik me dat dit niet de kant op ging die ik wilde. Ik wilde iets met mensen doen. Inmiddels gaf ik al theatersportles en wist dus dat ik lesgeven leuk vond. Ik heb gekozen voor natuurkundeleraar omdat dat vak me heel erg intrigeert, het is een manier om de wereld te beschrijven die universeel is. Ze spreken niet overal Engels, maar de taal van de natuurkunde is overal gelijk.
Ik heb toen eerst een bijscholing in natuurkunde gedaan en vervolgens de Master eerstegraads lerarenopleiding doorlopen. Het leuke van de opleiding is dat je overal in Nederland kunt werken. Als docent natuurkunde verdien je, als je alleen de onderbouw lesgeeft, maximaal 3.800 euro en met bovenbouw erbij maximaal 5.000 euro.”