Ozhan Karkukli (25)

Programmeur

Werkt bij: Info Support
Functie: software engineer
Beroep: programmeur
Passende opleiding: Informatica.

Handige eigenschappen om te bezitten

Analytisch, goed kunnen communiceren, hulpvaardig, goede samenwerker

Werk en bedrijf

“Ik werk voor Info Support, een bedrijf dat zorgt voor solide en innovatieve softwareoplossingen om bedrijven te  helpen hun doelstellingen te bereiken. Een van de belangrijkste pijlers van ons is innovatie. Wij willen als bedrijf altijd de nieuwste technologieën kunnen toepassen. Daarvoor hebben we ook een kenniscentrum. Hier geven achttien docenten dagelijks cursussen aan andere IT bedrijven en IT specialisten. Wij volgen er zelf ook regelmatig cursussen. Dat is belangrijk, want de werknemers moeten op de hoogte zijn aangezien zij de nieuwste ontwikkelingen moeten toepassen. We werken hier in Veenendaal met ongeveer 250 mensen. We hebben ook nog een filiaal in België. Bij Info Support doen we veel verschillende dingen. We adviseren klanten over welke softwareoplossing zij nodig hebben om hun doel te bereiken. Maar we kunnen ook hun data managen. Je hebt heel veel data in een bedrijf en soms willen managers met één klik een rapport uitdraaien met verkoopcijfers van afgelopen vier weken. Dat betekent dat data heel snel verwerkt moet worden. Zo’n systeem kunnen wij bouwen en implementeren.”

Werkzaamheden
“Ik zit sinds  een maand op de Managed IT Services afdeling. Hier staan we klanten te woord met hulpvragen, doen we klanttevredenheid onderzoek en beantwoorden we vragen van klanten. Ik heb nu een meer commerciëlere functie in het bedrijf. Je hebt veel klantencontact en bent ook bezig klanten tevreden te houden. Ik help klanten via mail of telefonisch. Als het om technische fouten gaat, zet ik de vraag door naar de technische afdeling en bel ik later altijd even terug om te vragen of alles goed is gegaan. Daarnaast ben ik op internet en in tijdschriften altijd op zoek naar nieuwe ontwikkelingen en technologieën waar wij als afdeling ook gebruik van kunnen maken.”

Trots op
“Ik heb een opdracht bij Buitenlandse Zaken uitgevoerd. Ik heb daar toen zeven maanden intern gewerkt namens Info Support. Met drie mensen hebben we toen een applicatie afgeleverd die de communicatie tussen de Schengenlanden goed laat verlopen. De Schengenlanden zijn landen in de Europese Unie die vrij verkeer van personen hebben. Als iemand in Nederland een visum aanvraagt, moet er eerst aan de overige Schengenlanden toestemming gevraagd worden, omdat die persoon met dit visum ook naar die landen vrij kan reizen. Aan de hand van de richtlijnen van de EU hebben wij de applicatie voor Nederland ontwikkeld om die communicatiestroom in goede banen te leiden.”

Woensdagavond, kennisavond
“Iedere woensdagavond hebben we Info Support Kennis Avond. Er is dan een groot buffet, zodat je samen kunt eten en bijpraten. En daarna gaat iemand een presentatie geven van iets nieuws dat hij gespot heeft. Zo blijven we op de hoogte en zie je elkaar regelmatig.”

Maatschappelijk
“Wat wij vaak doen is gastcolleges en presentaties geven. Ik heb dat zelf ook gedaan bij de Hogeschool Den Haag. Ik heb een presentatie voorbereid over de introductie van Silverlight en wat het precies inhoudt. Ik vind het prettig mensen nieuwe dingen te leren en op die manier te motiveren. Als ik kan zien dat zij naar aanleiding van mijn presentatie vinden dat ze het goede vak hebben gekozen, is dat een fijn gevoel.”

Studie en carrière
“Voor mijn afstuderen zocht ik een bedrijf dat ook in België actief was omdat ik daar wilde afstuderen. Via een dag van HBO-I kwam ik in contact met Info Support. Ik raakte aan de praat en zij vertelden dat ze ook in België zaten. Ik kon bij hen afstuderen, maar dan moest ik een keer per twee weken naar Nederland. Wel kreeg ik een lease-auto dus dat was goed te doen. De sollicitatieprocedure voor het afstuderen is heel zwaar, ze willen dat je echt op de hoogte bent van de nieuwste technieken. Het doel is dan ook dat je na je afstuderen binnen het bedrijf blijft. Mijn afstuderen duurde twintig weken. Ik heb na afloop een aanbod gekregen om hier te komen werken. Ik had als  voorwaarde dat ik eerst een jaar in België zou werken en daarna pas naar Nederland zou komen. Dit was geen probleem voor Info Support. In België werkte ik als software engineer. Daarna heb ik in Nederland namens Info Support een tijd voor Buitenlandse Zaken gewerkt. En nu zit ik dus op de Managed IT Services afdeling.”

Doorgroeien
“Ik ben nu begonnen met mijn verdere ambitie om meer de commerciële kant op te gaan. In de IT wereld haal je projecten binnen door je kennis. Commerciële managers hebben het eerste contact met de klant, maar als je wilt weten wat een klant wil, moet je meer kennis hebben en deze toespitsen. Ik wil grote projecten binnenhalen in de toekomst, zodat ik een duidelijke resultaat kan geven van mijn werkzaamheden aan het bedrijf. Ik wil ook echt graag resultaat zien van mijn werk, ik wil iets bereiken. Ik wil mee-innoveren, kijken wat de mogelijkheden zijn. Een half jaar stil staan in de IT wereld betekent dat je er uit bent.”