Guido Vos (30)

Civiel technicus

Werkt bij: Grontmij
Functie: adviseur mobiliteit
Beroep: civiel technicus
Passende opleiding: Civiele Techniek (WO)

Handige eigenschappen om te bezitten

Maatschappelijke interesse, ruimtelijk inzicht, je houdt goed overzicht, snelle denker, ordelijk

Werk en bedrijf

“Ik werk bij de afdeling Infrastructuur & Mobiliteit als adviseur mobiliteit. Ik bedenk aan de hand van verkeersmodellen, verkeersstromen en verkeerssituaties oplossingen voor bepaalde problemen. Die oplossingen worden bijvoorbeeld gebruikt bij het maken van regels. We kijken hoe we met bepaalde aanpassingen files kunnen verhelpen of kruispunten kunnen verbeteren. Mijn werkzaamheden zijn heel divers. De ene dag bouw ik een verkeersmodel, de andere dag overleg ik met collega’s en andere teams. Maar juist die diversiteit maakt mijn werk heel leuk. Dat ik niet altijd achter mijn bureau zit, maar ook naar klanten kan. Het mooist aan werken in de techniek is dat je heel concreet bezig bent met een product.”

Bedrijf
“Grontmij is een advies- en ingenieursbureau dat actief is op het gebied van milieu en ruimte, water, energie, bouw en vastgoed, industrie en infrastructuur. Er werken 8.000 mensen. De organisatie heeft vestigingen in Nederland, maar ook in het Verenigd Koninkrijk, Scandinavië en Oost-Europa. Grontmij levert kennis over het gehele traject van ontwerp en advies, tot aan toezicht op de bouw en leiding geven aan projecten. Kenmerkend aan het bedrijf is dat het een gedreven en betrouwbare organisatie is. Er heerst een hele open cultuur en als je zelf een goed plan hebt, is er veel mogelijk.”

Borrelpraat
“Mensen zeggen wel eens dat ik betaald computerspelletjes speel en eigenlijk is dat ook wel een beetje zo, maar dan natuurlijk wel serieuzer. Anderen vinden het vaak wel interessant wat ik doe; iedereen heeft een mening over het verkeer en de files. Het is een veelbesproken onderwerp tijdens verjaardagen. Ik krijg regelmatig opmerkingen dat we wel een beetje traag zijn met het oplossen van het fileprobleem.”

Met of zonder pak
“De omgang met collega’s is heel informeel en ook bij het management kun je zo naar binnen lopen. Met klanten is het eerste contact vrij zakelijk, maar de verkeerswereld is niet zo groot dus na een paar jaar ken je veel van de klanten wel en dan wordt het contact vanzelf informeler. Alleen als ik bij een gemeenteraad of het bestuur van een bedrijf moet presenteren ga ik in pak, anders meestal niet.”

Opleiding
“Ik wist al vroeg dat ik iets met techniek wilde. Ik vind het geweldig dat je met techniek dingen kunt doen en maken. Daarom ben ik uiteindelijk Civiele Techniek gaan studeren. Vervoer is heel boeiend en iedereen heeft er altijd wel een mening over. Verder vond ik computers ook altijd al leuk. Ik heb acht jaar over mijn studie gedaan en ook stage gelopen in het buitenland. Uiteindelijk ben ik afgestudeerd bij een adviesbureau en vervolgens heb ik in 2005 bij Grontmij gesolliciteerd. Deze functie is mij echt op het lijf geschreven, omdat het precies de goede combinatie is tussen advies en verkeersmodellen.”

Carrière en verdiensten
“Je kunt als manager een team gaan aansturen of projectleider/procesmanager worden. Maar je kunt je ook verder ontwikkelen als specialist op een bepaald gebied. Ik wil graag manager worden, vanwege het contact met mensen.
Het startsalaris bij Grontmij ligt tussen de 2.200 en 2.400 bruto per maand. Inmiddels verdien ik 3.000 euro bruto per maand.”

Resultaten
“De resultaten van mijn werk zie je dagelijks om je heen. Iedereen wil veilig van huis naar school of werk komen. Daarnaast wil je ook wel eens naar een pretpark, stad, strand of festival en daar moeten natuurlijk wel wegen, een trein of ander vervoer naartoe zijn. Ik ben trots op een toepassing die ik gebouwd heb, waarmee je informatie op een eenvoudige manier kunt ordenen. De grootste uitdaging in mijn werk is om oplossingen te vinden voor complexe problemen in een complexe omgeving. Mijn baan is daarom behoorlijk creatief; je moet verschillende mogelijkheden aftasten en nieuwe dingen ontwikkelen.”