Eric Paul Lecluse

Technical lead

Werkt bij: Media Republic Functie: technical lead Beroep: master of art Passende opleiding: Kunst en Techniek (hbo)

Handige eigenschappen om te bezitten

Creatief, je bent geïnteresseerd in de laatste gadgets en technische ontwikkelingen, makkelijke prater, je zit altijd vol met nieuwe ideeën, stressbestendig en een harde werker.

Werk en bedrijf

“Media Republic, het bedrijf waar ik inmiddels bijna een jaar werk, is eigenlijk een soort online reclamebureau. Wij maken campagnes en websites bij reclames van de merken die je van TV kent, zoals KPN of Honig. Die websites moeten natuurlijk wel bezoekers trekken, dus je probeert altijd iets bijzonders te bedenken. Zo kun je werken met spelletjes (games) of met video’s die mensen cool, grappig of interessant vinden. Er werken ongeveer dertig mensen bij Media Republic. Het is een heel informeel bedrijf; klein genoeg om flexibel te zijn maar groot genoeg om veel verschillende projecten aan te kunnen pakken. Het contact met collega’s is informeel; niemand loopt hier in pak of overhemd. Het contact met klanten is dat eigenlijk ook. Laatst waren we met klanten op een reisje naar IJsland. Dan zit je gewoon met elkaar met een biertje in een bad.”

Werkzaamheden
“Als technical lead heb ik een leidinggevende functie en kan ik dus ook echt dingen veranderen. Je begint eigenlijk altijd met het maken van een opzet van je idee dat je vervolgens presenteert bij de klant. Hier krijg je feedback op en als het meezit dan kun je gaan starten met de uitvoering. Dan moet het idee vorm krijgen, daar zit ook altijd een technische uitdaging. Eigenlijk probeer je altijd met bestaande technieken iets nieuws en verrassends neer te zetten. Een voorbeeld is de campagne voor Nuon Solar. Op de site staat een spel waarbij je je eigen zonnekracht-auto op een kaart kunt zetten en deze gaat dan, afhankelijk van de plaatselijke weersomstandigheden, harder of zachter rijden. Om dat te laten werken moet je technieken en informatie samen laten werken en dat is mijn uitdaging.”

Bèta in de reclamewereld
“Het mooiste aan werken in de techniek vind ik alle nieuwe dingen; gadgets, internet, nieuwe technieken. Dat trekt me enorm aan en is goed voor mijn fantasie. In mijn ogen is een echte bètaman- of vrouw iemand die eerst denkt en dan doet. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de creatieve mensen: die doen dat andersom. Verder moet je als bèta echt houden van het oplossen van problemen.”

De leuke en de minder leuke kanten
“Het leukst aan mijn werk vind ik eigenlijk de snelheid waarmee alles gaat. Na een maand of drie heb je alweer iets nieuws ontwikkeld. Dat kan ik dan doorsturen aan mijn vrienden. Het minst leuk vind ik de onzekerheid en drukte. Je weet natuurlijk nooit welke projecten doorgaan en welke niet en daardoor komt het wel eens voor dat er veel projecten tegelijk lopen. Officieel werk ik veertig uur per week, maar meestal wordt dat wel meer. Het komt ook wel eens voor dat ik om elf uur ’s avonds nog aan het werk ben.”

Verdiensten
“Een junior verdient tussen 2200 en 2500 euro bruto per maand, als je al een paar jaar ervaring hebt, verdien je ongeveer 3000 euro bruto per maand. Ik zit nu op 4000 euro bruto per maand.”

Van skateboarden naar techniek
“Vroeger wilde ik het liefst professioneel skateboarder worden. Uiteindelijk ben ik Kunst & Techniek gaan studeren bij de Saxion Hogeschool, iets heel anders dus. Ik heb daarna ook nog een jaar Industrieel Ontwerp gedaan en ben in 1989 afgestudeerd. Ik heb tijdens de opkomst van internet stage gelopen in Amerika. Dat was natuurlijk een fantastische tijd. Ik heb toen een tijdje freelance websites gebouwd, ben vervolgens bij een ander reclamebureau, Lost Boys, aan de slag gegaan en heb ook nog les gegeven. En sinds een jaar werk ik dus bij Media Republic. Het is niet zo dat ik spijt heb van mijn keuzes of dat ik achteraf liever iets anders was gaan studeren, maar je hebt nu wel veer meer keus. Je kan nu bijvoorbeeld een opleiding doen waar je fulltime met animatie bezig bent. Dat is toch prachtig! Dat kon in mijn tijd niet.”