Ellis Zijlstra (35)

Industrieel ontwerper

Werkt bij: IBM
Functie: brand strategy leader
Beroep: industrieel ontwerper
Passende opleiding: Industrieel Ontwerp, specialisme applicatieontwerp (WO)

Handige eigenschappen om te bezitten

Creatief, interesse in innovatie en ontwikkelingen op het gebied van techniek en ICT, makkelijke prater, geïnteresseerd in verschillende culturen, je vindt het leuk met veel verschillende mensen te werken.

Werkzaamheden en bedrijf

Werkzaamheden en bedrijf
“Als brand strategy leader bij IBM ben ik verantwoordelijk voor de positionering en strategie van het merk IBM in Nederland. Ik houd me dus bezig met hoe IBM wordt gezien door andere mensen. Mijn baan is heel afwisselend. Ik overleg bijvoorbeeld veel met andere mensen binnen het bedrijf over hoe je bepaalde uitingen van IBM naar buiten brengt. Verder bekijk ik ook samen met collega’s welke projecten of evenementen geschikt zijn voor IBM om aan mee te werken. IBM heeft veel verschillende afdelingen, zoals op het gebied van software-ontwikkeling, maar we geven ook advies over alles wat met computers te maken heeft. Ik ben bij IBM vooral bezig met onderzoek & ontwikkeling en innovatie. Bij innovatie ga je op zoek naar nieuwe ideeën voor verbeteringen en deze probeer je daadwerkelijk toe te passen. Er heerst hier een echte ‘open-door-cultuur’ waar we gewoon je en jij zeggen. Het is natuurlijk wel een grote en daardoor soms wat complexe organisatiestructuur. Het is een zogenaamde matrixorganisatie wat betekent dat je voor verschillende projecten constant met verschillende mensen en afdelingen samenwerkt.”

Studie en doorgroeien
“Na mijn studie Industrieel Ontwerp in Delft ben ik als projectmanager gaan werken bij IBM. Ik hield me vooral bezig met het ontwerpen van toepassingen voor PC en internet. In de loop van de jaren ben ik me steeds meer gaan richten op innovatie, de toekomst en de PR van IBM naar buiten toe. Als ik hierna verder wil groeien, kan ik twee kanten op. Ik kan manager worden en groepen mensen aansturen. Ik kan ook de expertisekant op, dan ga ik mensen bijstaan met mijn kennis, dat is een consultancy functie.”

Maatschappelijk karakter
“De visie van IBM is ‘building a smarter planet’ en we richten ons dus vooral op hoe je dingen anders aan kunt pakken. Denk daarbij aan toepassingen om het fileprobleem op te lossen of thuiswerken. Maatschappelijke vraagstukken die innovatie en duurzaamheid vragen.”

Internationaal
“Ik doe nu mee aan het ‘innovative leadership development’ programma. Hiervoor ga ik naar het buitenland. Met mijn kennis help ik dan bedrijven en organisaties in ontwikkelingslanden. Omdat IBM een internationaal bedrijf is, ben ik sowieso veel in het buitenland geweest. In Frankrijk en Spanje, maar ook in New York, wat natuurlijk fantastisch was. Bij sommige bijeenkomsten of cursussen zit je ook met IBM-mensen van over de hele wereld. Bijvoorbeeld uit India of Singapore.”

Eigen ontwerpen
“Ik ben er trots op dat ik als projectmanager bij IBM drie nieuwe applicaties heb ontworpen. Zo heb ik bijvoorbeeld een tool ontwikkeld waarmee je online kunt brainstormen. Werken bij IMB is erg creatief. Het ligt duidelijk in de lijn van industrieel ontwerp. Je bent bezig met innovatie en nieuwe dingen bedenken. Voor iemand met een technische achtergrond heb ik veel geleerd over communicatie. Bijvoorbeeld een kernachtig verhaal maken wat je naar buiten kunt brengen. Ik heb ook geleerd hoe je mensen kunt beïnvloeden en hoe je met een team om moet gaan. Daarnaast weet ik natuurlijk inhoudelijk veel over de ICT-wereld.”

De ICT-wereld, een mannenwereld?
“In mijn team zijn er momenteel relatief veel vrouwen. In eerdere functies waar ik me meer bezig hield met het ontwikkelen van applicaties was dat wel anders. Daar was 80% van mijn collega’s een man. Vanuit mijn studie was ik het ook wel gewend. Het voordeel is dat je als vrouw opvalt en iedereen je dus gelijk kent. Toch heb ik het idee dat je je als vrouw soms meer moet bewijzen.”